Internet of Things – ce înseamnă și ce impact poate avea asupra noastră?
Internet of Things – ce înseamnă și ce impact poate avea asupra noastră?
Ne plac din ce în ce mai mult obiectele inteligente. Tehnologia dintr-un smartphone sau un laptop de ultimă generație nu ne mai surprinde. Însă o pereche de pantofi sport cu senzori care se conectează la internet printr-o aplicație de pe telefonul mobil și îți oferă sfaturi personalizate în timp real pentru a-ți îmbunătăți performanța antrenamentului? Asta da, parcă ne atrage puțin interesul. Iar acesta e primul pas pentru a explica fenomenul IoT (Internet of Things).
Internet of Things înglobează toate obiectele și device-urile din lume care se pot conecta la internet și pot colecta și transmite date fără intervenția vreunui om. Explicat cât mai pe scurt de către cei de la ZDnet, Internet of Things are capacitatea de a face „țesătura” lumii în care trăim mai smart și mai responsive, combinând universul fizic cu cel digital. Nu e de mirare că Mark Zuckerberg și cei de la Google deja se gândesc (ba chiar lucrează) la un meta-univers, un spațiu virtual în care să putem lucra și trăi la fel ca în cel fizic.
Kevin Ashton, cel care a inventat termenul în 1999, i-a dat următoarea definiție: IoT integrează interconectivitatea culturii umane- „lucrurile” noastre”- cu interconectivitatea sistemelor noastre digitale- „internetul”. Asta înseamnă Internet of Things.
De la becurile inteligente care pot fi controlate prin smartphone, la termostate smart, senzori de mișcare și până la instalații de iluminare stradală și mașini autonome- toate acestea sunt exemple de obiecte care fac parte din categoria Internet of Things. La o scară și mai mare, orașe întregi sunt împânzite de senzori care analizează condițiile meteo, traficul, poluarea sau fluxul mișcării în interiorul orașului pentru a ne ajuta să controlăm mediul urban și să-l „potrivim” mai bine nevoilor noastre.
Potrivit unui studiu Gartner, furnizorii de utilități și guvernele sunt și vor rămâne cei mai „utilizatori” de tehnologie IoT. Segmentele IoT care se dezvoltă cel mai mult în această perioadă sunt industria automobilă (că tot menționam mai sus mașinile autonome), serviciile automatizate (cum ar fi, spre exemplu, iluminatul stradal) și furnizorii de servicii medicale, care folosesc această tehnologie mai ales pentru monitorizarea bolilor cronice.
Cu ajutorul IoT, locuințele noastre vor deveni mai inteligente și mai „vorbărețe”- gândiți-vă doar la Alexa, Amazon Echo și Google Home, dar și la serviciile de securitate, cum ar fi camerele de supraveghere și alarmele. Astăzi controlăm de la distanță aparatele de aer condiționat prin Wi-Fi, dar sunt deja și destule branduri care comercializează mașini de spălat și combine frigorifice inteligente. Casa viitorului va fi o casă în care totul este interconectat: de la periuța electrică, televizorul și electrocasnicele, până la instalația electrică și cea de încălzire.
Ce înseamnă asta pentru noi? Posibilitatea de a optimiza o mulțime de procese și de a le măsura performanța, de a programa lucrurile, ba chiar de a preîntâmpina anumite riscuri- spre exemplu, în procesele industriale, dacă senzorii unui aparat inteligent detectează o defecțiune a unei anumite componente, acesta poate trimite o alertă către persoanele responsabile pentru ca respectiva componentă să fie înlocuită la timp fără a compromite procese importante. La nivel macro, tehnologia IoT ne poate ajuta să măsurăm nivelul de zgomot și poluare, dar și multe alte fenomene care sunt nocive, ajutându-ne să vedem lucrurile în ansamblu și să luăm soluții mai bune pentru a crește calitatea vieții și a mediului.
Însă în afară de beneficiile evidente pentru companiile mari și pentru cei care își doresc o casă inteligentă în care lucrurile să funcționeze în favoarea lor (sau chiar „în locul lor”), există și riscuri: o mulțime de date sunt implicate în aceste procese. Așa cum a avea un cont pe social media nu este în totalitate gratuit, fiindcă „plătim” pentru el cu date personale care sunt transmise mai departe către companii și departamente de marketing și analiză, tot așa e și cu Internet of Things: cu cât vom deține mai multe obiecte smart, cu atât mai multe date personale și legate de comportamentul nostru vom trimite în eter, fără să știm exact unde ajung sau cum pot fi folosite- acum sau pe viitor.
Indiferent că suntem pro sau contra Internet of Things, cea de-a patra revoluție industrială (cea care șterge, ușor-ușor, granițele dintre sfera biologică, cea fizică și cea digitală) deja a început și, mai devreme sau mai târziu, tot ne vom găsi în postura în care vom avea în casele noastre lucruri inteligente pe care ne-am promis să nu ni le luăm vreodată. Așa s-a întâmplat cu fiecare mare schimbare din istorie, iar cu Internet of Things asistăm la unul dintre cele mai mari salturi tehnologice de până acum.
Distribuie Articol